keskiviikko 19. helmikuuta 2014

6., 7. ja 8. viikko


Kolmisen viikkoa sitten sain äkillisen inspiraation ruveta värkkäämään Raspberry Pillä, ja päätin sitten asentaa siihen RetroPie emulaattorikokoelman. Yllätyksekseni RetroPien mukana tuli kolme peliä: Duke3D, Doom ja Doukutsu Monogatari (eli Cave Story -- piti kirjottaa japaniksi, koska alkukirjain), joista päätin testata Cave Storya, ja juutuinkin pelaamaan pidemmäksi aikaa. Totta puhuen olen pelannut Cave Storya aiemminkin, mutta vain lyhyen aikaa, joten päätin tehdä sen suhteen tässä poikkeuksen (koska en kerennyt pelata muuta muistamisen arvoista kyseisellä viikolla). Cave Storyn juoni nappasi mukaansa, ja tiukat kontrollit, miellyttävä pelattavuus ja visuaalinen ilme tekivät pelaamisesta iloa. En ole varma, miksen aiemmin ollut pelannut tätä enemmän, mutta syy voisi olla siinä, että olen pelannut sitä läppärillä, milloin ympäristö tekee pelisessioista katkonaisia ja epäkeskittyneitä.

Seitsemännellä viikolla pelasin ekan kerran Angry Birds Gota. Tekee mieli sanoa kuitenkin ennemmin "yritin pelata" koska Angry Birds Go ei ilmeisesti halunnut tulla pelatuksia. Peli vaikutti ihan asialliseslta, vaikkakin itseään toistavalta, kunnes yhtäkkiä selvisi, että pelihahmot "väsyvät" muutaman ajokerran jälkeen. Jotta voi pelata lisää, pitää odottaa parisen kymmentä minuuttia, tai -- you guessed it -- kaivaa kuvetta. Mutta entä jos en halua pelata parin kymmenen minuutin päästä vaan nyt, ja kukkaron nyöriäni kiristää epäluulo. Silloin ei auta muu kuin lopettaa ja palata pelin pariin JoskusMyöhemmin.


Jetpack Joy Ride tuli minulle ihan nurkan takaa. Odotin jotain Banana Kongin tai Subway Surferin kaltaista, mutta sainkin kokea jo toisen ihan oikeaa peliä muistuttavan mobiilipelikokemukseni (heti rymdkapselin jälkeen). Eron näiden pelien välille tekee pelaamisen hiottuus ja tehtävät. Jokin Jetpackin tehtävissä vaan toimii -- verrattuna esimerkiksi Hay Dayn ja Clash of Clansin yhdentekeviin saavutuksiin. Ehkäpä se, että tehtävät muuttavat oikeasti päämäärää ja pelityyliä, eivätkä ne ole vain yhdentekeviä ja väistämättömiä virstapylväitä. Tehtäviä ovat esimerkiksi "lennä kymmenen esteen läheltä", "high-fiveaa 25 NPC:tä yhdellä pelikerralla" tai "päätä päiväsi 500 ja 600 metrin väliin". Tehtävien laadusta ja siitä, että niitä on kerralla vain 3, kuitenkin seuraa myös, että ne eivät voi olla loputtoman pitkiä, jolloin ne myös loppuvat paljon nopeammin kuin Hay Dayn "kerää 10 000 kananmunaa" tyyliset tehtävät. Toisaalta näillä tehtävillä on jotain väliä, kun taas Hay Dayn tehtävillä ei ole mitään väliä.